Předmět: Modul ped., pub. a prez. dovedností -DSP

« Zpět
Název předmětu Modul ped., pub. a prez. dovedností -DSP
Kód předmětu PCH/9M3P
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Neusar Aleš, Mgr. Ph.D.
  • Dolejš Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Modul probíhá formou workshopů (prezenční výuka), e-learningu i osobních konzultací. Většina aktivit je prakticky zaměřena a vyžaduje přímé zapojení účastníků (nácvik před kamerou, práce s citačním softwarem, tvorba abstraktu). Před každým modulem je kladen důraz na důkladnou přípravu na modul (e-learning). Workshopy jsou přizpůsobeny individuální potřebám konkrétní skupiny. Pedagogická část: - příprava na výuku - zpětná vazba studentům (průběžná i závěrečná) - náslechy v hodinách a zpětná vazba na výuku Publikování: - tvorba odborného článku či jiné odborné publikace - tvorba disertační práce - publikování v anglickém jazyce - týmové psaní - citování a plagiátorství, citační software, práce s informačními zdroji Prezentace: - tvorba konferenčního posteru - tvorba konferenční prezentace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny)
  • Domácí příprava na výuku - 150 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Modul se zabývá rozvíjením pedagogických, publikačních a prezentačních dovedností. Jednotlivá témata jsou vzájemně propojena, neboť odborné poznatky je třeba nejen opublikovat, ale také prezentovat či předat ve srozumitelné formě studentům či laické veřejnosti. Cílem předmětu je podpořit účastníky zejména v odborném publikování a rozvinout jejich prezentační i pedagogické dovednosti. Většina činností v modulu je zaměřena prakticky a vyžaduje od studentů aktivní přístup během workshopů i přípravy na ně. Cílem předmětu je také sdílení obtíží (či dobré praxe), na které může student či pracovník v akademickém prostředí narazit (např. akademická prokrastinace) a vybavení účastníků potřebnými znalostmi a dovednostmi, které jim umožní tyto obtíže překonávat.
Absolvent získá tyto kompetence: - zná publikační a etické normy - umí používat odborný (vědecký) styl psaní - umí vytvořit abstrakt, poster, přednášku a článek, chápe rozdíly mezi těmito způsoby prezentování, zná jejich silné a slabé stránky a umí je plně využít - rozumí odborným termínům v anglickém jazyce - ovládá základní principy efektivní výuky a přednášení
Předpoklady
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Hospitace

Výuka v M3P obnáší celkem 64 bodů, z toho 36 bodů připadá na prezenční skupinovou výuku a 28 bodů na ostatní formy, e-learning, individuální konzultace a jiné. Z celkové bodové dotace modulu musí účastník splnit nejméně 70% tj. minimálně 45 bodů. Prezenční výuka bude probíhat v dvoudenních blocích vždy jednou za semestr. Další požadavky nalezne student v LMS Moodle projektu VZKAS se vstupem na stránkách www.vzkas.upol.cz a) absolvovat prezenční výuku, minimálně v rozsahu dvou jednodenních workshopů b) absolvování povinné části e-learningových aktivit před prezenční výukou c) individuální konzultace (v případě potřeby) Základní literatura: American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed). Washington DC: American Psychological Association. Sternberg, R. J. (2003, 2010). The Psychologist's Companion: A Guide to Scientific Writing for Students and Researchers (4th ed., 5th ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Rozšiřující: Brause, R. S. (2000). Writing your doctoral dissertation: invisible rules for success. London: Falmer. Bratková, E. (2008). Metody citování literatury a strukturování bibliografických záznamů podle mezinárodních norem ISO 690 a ISO 690-2: metodický materiál pro autory vysokoškolských kvalifikačních prací [online]. Verze 2.0, aktualiz. a rozšíř. Praha: Odborná komise pro otázky elektronického zpřístupňování vysokoškolských kvalifikačních prací, Asociace knihoven vysokých škol ČR, 60 s. (PDF). Dostupný z WWW: <http://www.evskp.cz/SD/4c.pdf>. Goss-Lucas, S., Bernstein, D. A. (2004). Teaching psychology: A Step By Step Guide. London: Psychology Press. Doporučená: http://www.phrasebank.manchester.ac.uk ? Akademické fráze v angličtině. http://www.vyzkum.cz/ - informace o výzkumu v ČR, hodnocení vědeckého výkonu
Doporučená literatura
  • APA. (2010). Publication manual of the Americal Psychological Association. Washington.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru Doporučený ročník Doporučený semestr
Filozofická fakulta Klinická psychologie (11) Obory z oblasti psychologie - -
Filozofická fakulta Pedagogická psychologie (11) Obory z oblasti psychologie - -
Filozofická fakulta Klinická psychologie (11) Obory z oblasti psychologie - -
Filozofická fakulta Pedagogická psychologie (11) Obory z oblasti psychologie - -